NEKROLOG ÖFVER
JOHAN CHRISTIAN FREDRIK HAEFFNER.
1833.
Johan Christian Fredrik Haeffner var född Hessisk undersåte, i byn Oberschönau
nära Suhla i grefskapet Henneberg, den 2 Mars 1759. Hans far var skolmästare i
Oberschönau, sedermera i Klein-Schmalkalden. Underdet den unge Haeffner besökte
skolan i Schmalkalden, njöt han tillika undervisning i orgelspelning och
generalbas af organisten på stället, den berömde Vierling; tillbragte derefter
tvänne år (l776—78) i Leipzig och uppträdde under de bägge följande såsom
musikdirektör vid flera theatrar, i Frankfurt am Mayn, Hamburg och andra städer,
tills han år 1780, på rekommendation af en Tysk köpman, kallades att emottaga
den då lediga organistsysslan vid Tyska församlingen i Stockholm, och samma år
anstäldes vid kongl. operan såsom sångmästare och altviolist. Af konung Gustaf
III utnämnd till kapellmästare år 1787, med nådig befallning att företrädesvis
egna sig åt undervisningen i sång och deklamation, förestod han, till en början
gemensamt med Uttini, Vogler, Kraus, men efter år 1793 ensam, det kongl.
kapellet till år 1808, då operans för en tid inträffade upplösning föranledde
hofkapellmastaren Haeffner s afsked med en årlig pension och flyttning till
Upsala, der han såsom musikdirektör vid universitetet och slutligen jemväl
organist vid domkyrkan tillbragte de sista tjugufem åren af sin lefnad, som
slutades den 28 Maj 1833, i 75:te året.
Haeffner är författare till tvänne operor, Electra och Renaud (utom en mängd
prologer och tillfällighets-stycken). Af hans operor har ingendera bibehållit
sig på scenen; och ref., som aldrig hört dem, tillåter sig om dem ej heller
något omdöme. Endast Renaud har jag hört kompositören en gång genomspela ur
partituret. Den syntes mig ega ställen af stor effekt och i allmänhet en afgjord
förtjenst i den vård kompositören egnat åt Svenska språkets rätta accent i
sången, med ett ord i deklamationen. I denna var Haeffner alltid otadelig; och
mången Svensk, som i sång rådbråkar sitt modersmål, skulle kunnat lära, huru det
i sång bör låta, af denne utländning, som talte rotvälska, men egnat verkliga
studier åt deklamationen. I den Svenska hade Thorild varit hans lärare och
gifvit honom vissa grundsatser, hvilka han med urskilning förstod att använda. —
En själfull deklamation — hvad ligger ej deri! Är den ej sjelf den vackra
sången, så är den åtminstone dess moder. Huru skön är ej en sång, om hvilken man
kan säga att den lockar ut musiken ur orden; i hvilken innehållet sjunger ut sin
egen poesi! Visserligen fordras dertill en poesi, ett innehåll, och ord, som ej
blott äro ord. Men om komponisterna klaga öfver brist på sådana, så är det till
en ej ringa del deras egen skuld (ehuru de visserligen finnas ibland dem, som
genom snillets trollkraft förstå att uppväcka poesien från de döda, äfven ur
föga sägande ord). Hvilka ord äro ej goda nog att brukas som vehikel för
allahanda läten, smickrande eller förvånande örat utan mening, — med hvilka
läten det talrikaste slaget af musikaliska författare nu öfversvämma verlden? Ty
i allmänhet kan man dela kompositörer i tre slag: först de, som komponera ut sig
ur sitt ämne, emedan de sjelfva der äro med hela sin själ hemmastadda, och
slutligen med utslagna vingar taga åhöraren med sig på sin himmelsfärd. Det är
de verkliga snillen. Dernäst komma andra, som oupphörligt söka att komponera in
sig i sitt ämne och ej komma riktigt dit. Det är som såge man dem kringgå
poesiens och sångens sofvande genius med besvärjningar och böner. Förgäfves —
han slår ej upp ögonen, eller blott på ett ögonblick. Fåfängt slösas effekter;
den enda egentliga, att han vaknar och rör sig, uteblifver. Bemödandet, då det
är allvarligt och aktningsvärdt, bär äfven här aktningsvärda frukter; men livad
man ser och hör — är bemödandet; hvarföre ock det sista och lägsta slaget af
komponister skyr detta och komponerar derpå löst, för att fylla öronen och ge
armar, fingrar och strupar att göra, hvilket kallas stor musik.
Gluck är utan tvifvel den störste i den deklamatoriska musiken, den störste
musikaliska talaren, om jag så får säga: ej som ville jag dermed misskänna hans
stora, enkla och hänförande sång; men han uppoffrar det hvilande, sig sjelft
lugnt utvecklande i sången (som visserligen också före hans tid i arian för
mycket växt på längd och bredd) för det deklamatoriska, fortskyndande,
recitativiska elementet, af honom upptaget i sjelfva sången; eller rättare, det
egentligen dramatiska är för honom det högsta, liksom han deri otvifvelaktigt är
störst; och hans ensemblepartier hafva derföre ock en egen öfverväldigande
kraft. Efter honom skulle Mozart, om han ej nödgats vara poet både för sig och
sina poeter, utan fråga blifvit den störste i sången (och är han det ej ändå ?).
— Vi vilje ej gå längre. För Haeffner var Gluck i operan det högsta,
det enda klassiska mönstret; och om han förestälde sig något högre, så var detta
en ännu strängare deklamatorisk musik: en öfvertygelse, som hade sin grund i en
naturlig egenhet eller rättare brist. Ty han deklamerade sjelf i musik, alltid
riktigt, ofta kraftfullt, och omvexlingen af rythmer och af slutfall, hvarvid
hans stora kännedom af harmonien kom honom till hjelp, öppnade honom här stora
tillgångar. Men han var ej rik på melodier. Mest egendomlig var han i det
energiska och starka. Af hans musik vid akademiska högtidligheter finnes mycket
värdt att öfverlefva tillfället. Vi utmärka i synnerhet musiken vid
parentationen efter prinsessan Sophia Albertina, ehuru i hög ålder författad.
Äfven till nu instundande magisterpromotion åtog han sig musiken efter
vanligheten, och en nästan på dödssängen komponerad hymn för detta tillfälle
blef hans sista verk.
Med en i allmänhet mer ordnande än skapande förmåga, skulle han dock finna det
lyckligaste ämnet för sin verksamhet i en musik, der melodierna äro af ålder
gifna, men fordra en stor kännedom, att i enlighet med sin egentliga karakter
harmoniskt behandlas. En sådan musik är först och främst kyrksången. Hvad
Haaffner för denna gjort i Sverige, derom vittna tvänne af honom författade
choralböcker, den första utgifven år 1808, den andra, i tvänne delar, åren 1819,
1820, af kongl. psalm-komitteen gillad och antagen; hvartill förut kommit hans
Svenska messa 1817. Och i dessa arbeten ligger hans stora, hans odödliga
förtjenst. Hvad emot den antagna choralboken blifvit anmärkt och kan anmärkas är
oss ej obekant och lorde kunna reduceras till tvänne punkter: 1:o att den ej
alltid har nog afseende på Svenska kyrkans bruk; 2:o att den preskriberar den
figurerade orgelspelningen i psalmerna; men bägge dessa anklagelser röra på det
hela just bokens bägge hufvudsakliga förtjenster: den ena, att den melodiskt och
harmoniskt återställer de gamla melodierna till deras ursprungliga renhet,
hvilken i församlingarnes bruk i allmänhet mer bibehållit sig än i
organisternas; den andra, att den enkla fyrstämmiga, sångbara satsen i
choralernas behandling lägger band på organisternas fusk med både melodi och
harmoni. I det enskilda må åtskilligt vara att anmärka; i det hela har Haeffner
otvifvelaktigt haft rätt och varit en återställare af Svenska kyrksången ur ett
chaos af förvirring. Det är lättare att efter honom göra bättre, men det minskar
ej hans förtjenst. Vi torde vara så mycket mer opartiska i detta erkännande, som
vi ej i allt delat hans öfvertygelse. Vi anse t. ex. för en stor och ovärderlig
fördel, att choralerna nu finnas sångbart satta i strängt fyrstämmig sats. Men
vi skulle ej påstå, att detta är det enda rätta sättet att föredraga dem vid
orgeln. Vi äro öfvertygade, att deras egentliga storhet ligger i massan af en
unisonisk sång, som alltför väl tillåter det fulla accompagnementet af ett
figureradt orgelspel — nemligen af en mästares hand. Tills vi bli rika på
sådana, må vi hålla oss vid det enkla, enda nödvändiga, för hvilket vi hafva
Haeffner att tacka.
En med kyrksången beslägtad musik är folksången, och här fann Haeffner ett
särdeles älskadt fält för sin förmåga. Han var den afgjordaste beundrare af våra
gamla folksånger och brukade gemenligen anföra dem såsom bevis derpå, att
Svenskarne ej förstå att värdera hvad de ega. Det egna i de melodiska gångarna
fordrar i sånger af detta slag också en egen harmonisk behandling, som för
accompagnatören lätt blir en klippa (man jemföre de Skotska folkvisorna, såsom
de af flera berömda komponister blifvit behandlade). Haeffners vidsträckta
harmoniska kunskaper gåfvo honom här hjelpmedel vid handen, som likväl ej alltid
blefvo tillräckliga; svårigheterna ledde honom till nya harmoniska vågsamheter,
alltid lyckliga och egentliga, l detta afseende förtjenar hans behandling af
»Svenska folkvisor från forntiden» en egen uppmärksamhet, liksom i allmänhet för
dess lyckliga enkelhet och kraft. Likväl hade han ej häri gjort sig sjelf
tillfyllest. Ofta önskade han, att man ville använda hans sista krafter till en
musikalisk samling af våra gamla folksånger, såsom ett nationalmonument. Denna
önskan blef utan uppfyllelse. Han gjorde emellertid derför hvad han kunde. Detta
ämne var ibland hans sista sysselsättningar. Derom vittnar det sednast utkomna
häftet af dessa sånger, satta för fyra mansröster: ett företag, som afbröts
endast af sjukdomen och döden.
Ett eget slag af folksång är studentsången. Ungdomens lust och röst ha skapat
den. Men hvad den var i Upsala före Haeffner och hvad den blef genom honom,
derom må hvar och en dömma, som kan jemföra tiderna. En vackrare ynglingachör än
nu i Upsala hör man ej. Också höjdes den gemensamt vid den graf, dit studerande
ungdomen (den 4 Juni) frivilligt följde den älskade läraren.
Till karakteren var Haeffner helt och hållet konstnär — vi kunne ej kortare och
egentligare uttrycka oss. Dertill hörde först och främst ett högt och
enthusiastiskt begrepp om konsten, hvilken han med sällsynt kännedom dyrkade i
dess största heroer, särdeles de äldre. Dertill hörde ock en egen häftig
oskicklighet i allt hvad lifvets yta fordrar och merendels ger. Af den råhet, ur
hvilken en musicus af profession så ofta måste upparbeta sig, vid hängde honom
mycket; dock hade han ett instinktlikt förstånd på det dugtiga och goda i alla
saker, och detta naturliga förstånd visade sig i allt, der ej lätt fattad fördom
i förhållande till menniskor, i hvilkas bedömmande han var ett barn, missledde
honom. Så hade han i en redan framskriden ålder sjelf bildat sig till en
skicklig entomolog, och hans insektsamling, af Hans Maj:t konungen inköpt, men
nådigst lemnad till Haeffners disposition under hans lifstid, är enligt kännares
intyg af värde. Hans omdömen voro ofta träffande, särdeles der de kommo friska
ur första intrycket; ehuru ingen var olyckligare i utläggningar och bevis,
hvarföre det hände honom i nästan alla saker, utom i musik, att, då han ville
göra sig rätt tydlig, deraf blef en fullkomlig talekonstens bankrutt och
förvirring. Det kom ej blott deraf att han ej talade något språk korrekt, utan
deraf att han endast hade sinne och förstånd för det omedelbara i sakerna, som
så ofta tillika är det väsendtliga, — hvarföre hans omdömen bäst uttryckte sig i
ett utrop, ett kraftord, en ed, eller stupade in i en sådan konklusion efter
många fåfänga irrfarter. I vår evigt hit och dit resonnerande tid har ett sådant
sätt att vara någonting uppfriskande. Också var H ae f f ner hos oss
allmänneligen väl liden, i synnerhet hos ungdomen. Hans fel voro sådana som den
lättast förlåter; hans egenskaper sådana som den lätt älskar; i synnerhet då
hans brinnande nit för sin sak, hans stora skicklighet deri innehöllo den
afgjorda förtjenst till högaktning, som ungdomens sinne aldrig förnekar. Vi
tillägge det sista draget: han lefde med en stor familj i en glad fattigdom, och
var i alla lifvets förhållanden en god man. Frid vare med hans stoft; och må
hvad han för sin konst hos oss verkat ej med honom dö ut!